ریمپ ایسیو جنسیس
ریمپ ایسیو جنسیس یک فرآیند است که توسط تیونر اجرا میشود و با تغییر در پارامترها و جداول مربوط به واحد کنترل الکترونیکی (ایسیو) موتور خودرو، از جمله جداول سوخت، جداول جرقه، جداول گشتاور، مقدار هوای ورودی و دیگر پارامترها، به بهینهترین عملکرد ممکن رسانده میشود. این بهینهسازی نه تنها باعث افزایش بازدهی موتور در شرایط ایمن تر میشود، بلکه با تنظیم دقیق، طول عمر موتور نیز افزایش مییابد و تجربه رانندگی بهتر و بینقصتر ارائه میشود.
خودروی جنسیس مجهز به واحد کنترل الکترونیکی ایسیو با برند دلفی (DELPHI) مدل ۸۶MT میباشد که از میکروکنترلر TRICORE بهره میبرد. ریمپ جنسیس در تیونینگ طاهری به صورت نرمافزاری اجرا میشود و با ارائه ۳۰ ماه گارانتی کتبی،به طور کامل و به صورت ایمن انجام میپذیرد.
ریمپ جنسیس چگونه است ؟
تغییرات کلی در سیستم های ایسیو، از جمله در خودروهای جنسیس، به طور کامل از راهکارهای نرم افزاری صورت میگیرد. این فرآیند توسط توسعه دهندگان اورجینال مخصوص هیوندای جنسیس، با استفاده از پروگرامرهای اختصاصی و اتصال به پورت دیاگ، در کمتر از دو ساعت به انجام میرسد.
معرفی مزایای ریمپ جنسیس
ضعفهایی که پس از انجام ریمپ، بهبود مییابند، میتواند شامل موارد زیر باشد:
- با توجه به عدم سازگاری موتور این خودرو با شرایط جوی و سوخت موجود در ایران، پدیده ناک در موتور به وجود میآید. این پدیده گاهی باعث آسیبهای جدی نظیر شکستن پیستون میشود، ناشی از ناک و رانندگی با فشار زیاد به موتور. انجام یک ریمپ با اصول و تنظیم پارامترها، این پدیده را به حداقل ممکن میکاهد.
- با ریمپ، حساسیت پدال گاز افزایش مییابد و تاخیر پدال گاز به حداقل میرسد. این افزایش حساسیت پدال گاز باعث رانندگی راحتتر و صرفهجویی در مصرف سوخت در محیط شهری میشود.
- در موتورهای کیا و هیوندای، با نصب هدرز، فرسودگی کاتالیزور و استفاده از بنزین کم کیفیت، خطای بازدهی کاتالیزور و روشن شدن چراغ چک ایجاد میشود (DTC OFF). DTC به معنای کد خطاست و ممکن است شامل خطاهایی نظیر سنسور اکسیژن و خطای کاتالیزور در صورت حذف کاتالیزور خودرو باشد. این خطاها به صورت کاذب باعث روشن ماندن چراغ چک موتور و اختلال در سیستم عملکرد خودرو میشوند. پس از انجام ریمپ و اصلاح نرم افزاری، این کدهای خطا حذف شده و چراغ چک به دلیل این خطاها دیگر روشن نخواهد ماند.
همچنین، درخواست مشتریان برای اعمال تغییراتی مانند تغییر محدوده کاتاف، بک فایر و پاپ اَند بنگ نیز با انجام ریمپ قابل انجام است.
تیونینگ خودروی جنسیس چگونه انجام می شود ؟
خودروی جنسیس، در بازار جهانی یکی از محبوبترین گزینهها برای علاقمندان به خودروها است و در حوزه تیونینگ، جایگاه خود را بهدست آورده است.
تیونینگ این خودرو به دو صورت سختافزاری و نرمافزاری صورت میپذیرد. در زمینه تیونینگ سختافزاری، نمونههایی چون نصب کیت مکش،کیت اگزوز، و خالی کردن کاتالیزور و یا نصب هدرز بهعنوان تغییرات اولیه اشاره میشود.
در مراحل پیشرفتهتر تیونینگ سختافزاری جنسیس، تغییرات اساسی در موتور نیز انجام میشود. این تغییرات شامل پورت و پولیش (تغییرات شکلهندسی در کانالهای ورود هوا و خروج دود در سرسیلندر)، تغییرات در پروفایل میل سوپاپ، تغییر نسبت تراکم با انجام کفتراشی سرسیلندر یا نصب پیستون، نصب انواع کیتهای توربوشارژر یا سوپرشارژر و … میشود.
پس از انجام تغییرات فیزیکی و سختافزاری در این خودرو، ضرورت تیونینگ نرمافزاری یا ریمپ وجود دارد. زیرا بعد از اعمال تغییرات سختافزاری و نصب قطعات تیونینگ، نرمافزار ایسییو خودرو باید با قطعات جدید هماهنگ و تنظیم شود تا به بالاترین بازدهی از قطعات نصب شده دست یابد.
گاهی اوقات، صاحبان خودرو پس از انجام تیونینگ و نصب قطعات، به طور نادرست از انجام ریمپ و هماهنگسازی برنامه ایسییو با شرایط جدید موتور چشمپوشی میکنند. این سهلانگاری ممکن است خسارات جدی به موتور خودرو ایجاد کند. بدین دلیل لازم است که پس از ایجاد تغییرات در موتور، ریمپ روی ایسییو اعمال شود تا تغییرات با ایمنی بیشتری هماهنگ شود و به بالاترین سطح راندمان دست یابیم.
ریمپ جنسیس روی دستگاه داینومتر
دستگاه داینومتر به عنوان یک وسیله مورد استفاده برای سنجش توان و گشتاور خودروها شناخته میشود. یکی از نامآشناترین نامها در این حوزه، برند داینو جت (DYNOJET) است. تیونرها از این دستگاه برای نصب و کالیبره خودرو استفاده کرده و سپس با اجرای تستها، تغییرات موردنظر را در خودرو اعمال میکنند تا با بهترین عملکرد و کارایی ممکن بهرهمند شوند.
عملکرد دستگاه داینومتر را میتوان مشابه یک شبیهساز جاده تصور کرد. تیونرها اقدام به تغییرات در پارامترها و جداول موجود در واحد کنترل الکترونیکی (ECU) خودرو میکنند و سپس از دستگاه داینومتر برای انجام تستهایی استفاده مینمایند. با این روش، آنها میتوانند تغییرات اعمالشده را به شکل گراف توان و گشتاور، با دقت بسیار بالا و با بهرهگیری از دادههای دقیق دستگاه داینومتر، ارزیابی کنند و ریمپ خودرو را به صورت ایمن و با بازدهی بیشینه انجام دهند.
هزینه ریمپ جنسیس چقدر است ؟
قیمت و هزینه ریمپ خودوری جنسیس و بقیه خودورهای ایرانی و یا خارجی در تیونینگ طاهری را می توانید در صفحه قیمت ریمپ مشاهده کنید.
تغییرات قدرتی بعد از ریمپ جنسیس
استیج و سطح ریمپ اقداماتی است که تأثیر چشمگیری بر قدرت جنسیس پس از ریمپ دارد. در مرحله اول، سرچرخ موتور بین ۱۰ تا ۲۰ اسب بخار قرار میگیرد. در مرحله دوم، این مقدار به ۲۰ تا ۴۰ اسب بخار افزایش مییابد. در نهایت، در مرحله سوم، سطح ریمپ به ۴۰ تا ۶۰ اسب بخار افزایش مییابد.
اهمیت این تغییرات این است که به صورت کاملاً استاندارد اعمال میشوند و هیچ گونه تأثیر بدی بر موتور ایجاد نمیکنند.
فواید ریمپ هیوندای جنسیس
- افزایش شتاب و قدرت محسوس
- رفع تاخیر پدال گاز
- کم شدن لرزش خودرو در دور آرام
- رفع ناک در حالت رانندگی سرگاز
- تعویض دنده های سریعتر
- عملکرد هوشمندتر گیربکس نسبت به موتور
- معکوس کشیدن های سریعتر در دنده های سه به دو و چهار به سه
- رفع خطاهای کاذب مثل خطای کاتالیزور
چرا ریمپ جنسیس در تیونینگ طاهری انجام دهیم ؟
تیونینگ طاهری با سابقهی طولانی در زمینهٔ ریمپ خودروهای جنسیس، توانایی انجام ریمپ دقیق و اصولی این خودروها را در اختیار شما قرار میدهد. این خدمات در استیجهای مختلف با ۳۰ ماه گارانتی کتبی و بهترین قیمت ممکن برای شما عزیزان فراهم شده است. در واقع، تیونینگ طاهری به عنوان یکی از پیشروها در بازار، به خاطر ریمپهای جذابی که بر روی خودروهای هیوندای جنسیس انجام داده است، شناخته میشود.
تمامی خدمات مرتبط با هیوندای جنسیس در تیونینگ طاهری با گارانتی ۳۰ ماهه و تضمین کتبی ارائه میشود. همچنین، شما میتوانید با برقراری ارتباط با شمارههای موجود در وب سایت، به صورت رایگان با تخصصهای ما در زمینه ریمپ انواع خودروها در تماس باشید.
ریمپ جنسیس سدان
ریمپ ایسیو جنسیس سدان (۴ در) شبیه ریمپ جنسیس کوپه می باشد که در تیونینگ طاهری هم ریمپ جنسیس سدان نیو فیس و هم اولد فیس انجام پذیر می باشد.
معرفی مدل ایسیو جنسیس
ایسیو این خودرو DELPHI MT86 می باشد که در تیونینگ طاهری ریمپ این ایسیو بدون باز نمودن آن انجام می شود. همچنین کالیبراسیون و تنظیم دقیق پارامتر های این ایسیو به دلیل ماهیت آن لازم است توسط مهندسان خبره این امر انجام گردد پیشرانه جنسیس با دو نوع موتور GDi به کد G6DH و موتور MPI به کد G6DA عرضه شد .
موتورMPI به کد G6DA که در مدل های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ بکار رفته به صورت ۶ سیلندر خورجینی ۳٫۸ لیتری ۲۴v مجهز به گبربکس ۶ سرعته اتوماتیک به همراه کنترل الکترونیکی با نسبت تراکم ۱۰٫۴ به ۱ ، قدرت ۳۰۶ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر را تولید می نماید. که تزریق سوخت در این نمونه مانند سایر خودرو ها به واسطه ریل سوخت و انژکتور ها در خارج از محفطه احتراق انجام می گیرد.
این نوع پاشش سوخت باعث می شود دوده های ناشی از احتراق تمیز شوند و در دراز مدت مشکلی برای موتور پیش نمی آید اما در نمونه های GDI تزریق سوخت بصورت مستقیم در محفظه احتراق انجام می شود به نحوی که انژکتور در کنار شمع واقع گردیده که علاوه بر اینکه ۱۵% افزایش راندمان احتراق را خواهیم داشت ، مشکل تجمع دوده های ناشی از احتراق را نیز به همراه می آورد که علت آن بی کیفیتی بنزین بوده و این مشکل با ریمپ برطرف نمی گردد.
موتور GDI به کدG6DH ( با کد lambda II RS GDi نیز شناخته می شود) که در مدل های ۲۰۱۳ به بعد بکار رفته نیز به صورت ۶ سیلندر خورجینی ۳٫۸لیتری ۲۴V مجهز به گبربکس ۸ سرعته اتوماتیک به همراه کنترل الکترونیکی قدرت ۳۴۸ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر را تولید می نماید. از این مدل تعداد محدودی در ایران وارد شده است.
معرفی اجمالی خودروی جنسیس
جنسیس محصول شرکت هیوندای می باشد که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ وارد بازار ایران شد. این خودرو پس از عرضه در دو کلاس سدان و کوپه به سرعت جایگاه خاص خود را در بازار خودرو کسب نمود.
از نکات مثبت این خودرو می توان صندلی ارگونومیک چرم به همراه گرم کن ، سان روف برقی، سیستم تهویه مطبوع خودکار ، دابل اگزوز ، سیستم های کمکیEBD ،ESC ، BAS و CBS نام برد. همچنین این خودرو مجهز به سیستم کنترل هرزگردی TRC می باشد که این سیستم چرخش چرخ ها و گشتاور وارده به آن ها را می سنجد در این حالت اگر چرخی بیشتر از حد دچار چرخش شود چرخش آن را با پایش مقدار گشتاور وارده به آن می کاهد و به چرخ های مجاور گشتاور متناسبی اعمال می نماید تا چرخ ها دچار هرزگردی نشوند این سیستم باعث افزایش هندلینگ در خودرو ها می شود. همچنین تعمیرگاران مجاز و لوازم یدکی این خودرو به سهولت در بازار یافت می شود.
همچنین از ایرادات رایج جنسیس سدان سیستم تعلیق بادی آن و اپیدمی خرابی بالن ها و سوپاپ هوای این سیستم می باشد .فرمان الکترو هیدرولیکی آن نیز گاها دچار مشکل شده و موس وسط آن از کار می افتد.